Vaše telo potrebuje maščobe!

Vaše telo potrebuje maščobe!

Do pred kratkim so bile prehranjevalne smernice maščobam zelo nenaklonjene. Maščobe so veljale za najslabše hranilo oziroma vir vseh težav na področju videza in telesne teže. Temu vsekakor ni tako, maščobe so koristne in še kako potrebne za zdrav videz, dobro počutje in pravilno delovanje telesnih funkcij, predvsem presnove. Trenutno zelo priljubljen način prehranjevanja LCHF (low- carb, high-fat) z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in visoko vsebnostjo maščob, nakazuje, da se trendi spreminjajo.

Zakaj telo potrebuje maščobe?

maščobeMaščobe so nujna sestavina človeške prehrane, saj telo potrebuje nekatere maščobne kisline, ker jih samo ne more izgraditi. Maščobe so ključna sestavina celičnih ovojnic in predstopnja različnih hormonov, poleg tega pa imajo v telesu pomembno vlogo shranjevanja energije. Z maščobami dobimo kar dvakrat toliko energije kot z beljakovinami ali ogljikovimi hidrati.

Maščoba tudi daje dlje občutek sitosti kot npr. sladkor. Če hrana ne vsebuje maščob, nam ne daje občutka zadovoljstva, telo pa zahteva več »praznih kalorij« iz sladkarij. V živilih so maščobe pomembni nosilci vonja in okusa, izboljšujejo pa tudi strukturo živil.

Maščobe so pomembna topila za nekatere nujne prehranske sestavine kot so vitamini A, D, E, in K. Brez maščob jih telo ne bi moglo absorbirati.

Katere maščobe so koristne?

Poznamo nasičene in nenasičene maščobne kisline. Olja, maslo, siri, jajca in različne živalske maščobe so sestavljene pretežno iz nasičenih maščob. Nasičene maščobe vsebujejo tudi olja iz rastlin, ki rastejo v toplem podnebju (predvsem kokosovo in palmino olje), pa tudi predelani mesni izdelki kot so salame, hrenovke in mesni sir, drobno pecivo, čokolada, ocvrt krompirček in drugi ocvrti izdelki.

V kolikor uživamo živila z nasičenimi maščobami, moramo obvezno zmanjšati vnos ogljikovih hidratov, da ne presežemo dnevne kalorične bilance telesa, ki znaša 1000 kcal. Če imamo previsok vnos ogljikovih hidratov in maščob, se poveča tveganje holesterola v krvi in tveganje za razvoj bolezni srca in ožilja. Zato je zelo priporočljiv način prehranjevanja po dieti LCHF, ki je trenutno zelo priljubljen.

Živila kot so oreški in avokado pa so drugi strani bogat vir nenasičenih maščob, za katere velja, da prispevajo k nižjim vrednostim holesterola v krvi. Nenasičene maščobe najdemo v rastlinskih oljih. Ene najbolj koristnih nenasičenih maščobnih kislin so omega-3, ki jih dobimo z uživanjem lanenega, konopljinega in orehovega olja. Bogat vir omega-3 maščob so tudi mastne morske ribe (sardine, slanik, skuša, losos, tuna).

Pri vnosu maščob v telo je vsekakor treba biti zelo previden, saj tudi vse nenasičene maščobe niso koristne, recimo nekatere omega-6 in omega-9. Med škodljive nenasičene maščobe spadajo tudi trans maščobe, ki se v človeškem telesu ne sintetizirajo in so nepotrebne. Povečujejo koncentracijo holesterola in trigliceridov, razvoj raka, škodljivo vplivajo na razvoj možganov. Trans maščobe nastajajo tekom industrijskega procesiranja živil kot tudi med termično obdelavo rastlinskih olj, ki vsebujejo nenasičene maščobne kisline (npr. ob cvrtju ali pečenju, še posebej če se olja uporablja večkrat).

Kolikšen naj bo vnos maščob v telo?

V prehrani odraslih naj bi skupne maščobe predstavljale med 20 in 30 % dnevne zaužite energije. Pri tem je treba paziti, da 2/3 zaužitih maščob predstavljajo nenasičene maščobe, vnos trans maščob naj ne bi bil višji od 1%.

Vsekakor je treba pozorno prebirati označbe na živilih in pri izbiri prehrambnih izdelkov paziti na priporočila zdravega prehranjevanja glede maščob. Ostanke nepredelane hrane v telesu pa lahko zelo učinkovito izločite s pomočjo Enterosgela.

Zdravo telo, srečno življenje!